Seks verkoopt, zo luidt de tegeltjeswijsheid. Maar voor reclames gaat dat meestal niet op, blijkt uit onderzoek. Ook het inzetten van sterren in reclames is geen garantie voor hogere verkopen.
Dat blijkt uit recent onderzoek naar de effectiviteit van reclame in de Verenigde Staten, zo meldt de Huffington Post.
Hieronder de belangrijkste valkuilen waar reclamemakers tegenaan lopen bij de inzet van ‘celebrities’ en seks in advertenties.
Ster leidt af, behalve als hij of zij expert is
Amerikaanse onderzoek naar de effectiviteit van reclame laat zien dat de inzet van sterren geen positief resultaat heeft op de productverkopen. Belangrijkste reden is dat bekende persoonlijkheden vooral zichzelf op de voorgrond plaatsen en de aandacht voor het product afleiden.
Alleen als de ster als expert wordt gezien, kan deze een product geloofwaardig aanprijzen. Dus een chefkok die die een pasta promoot, of een professionele coureur die autobanden aanprijst. Maar geen George Clooney die koffie aan de man brengt.
Seks verkoopt alleen seks
Voor seks geldt iets vergelijkbaars als voor de inzet van bekende persoonlijkheden. Het trekt de aandacht, maar leidt ook gauw af in reclames. Verder wordt seks overvloedig ingezet in reclames, dus dreigt al gauw een 'overkill'; en zijn er groepen voor wie het onderwerp taboe is of tot negatieve reacties leidt.
De vuistregel bij seks is in reclames is volgens reclame-onderzoeker Jeff Richards van de universiteit van Texas vrij eenvoudig, aldus de Huffington Post: seks verkoopt, maar alleen als je er seks mee verkoopt.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl